20110618_6451.jpgRómában jártunk a szerelmem és én. :)

Az utat hosszas szervezés előzte meg, végül 5 naposra terveztük. A gyerekek Mezőkövesden maradtak. Repülőjegyet még április környékén vásároltuk, igen jutányos áron, viszont a szállás ára igencsak megdobta a római költségeket. Ráadásul mivel nem jártunk még Rómában nem volt igazán jó elképzelésünk arról, milyen szállás is lenne a megfelelő. Vittünk magunkkal egy kölcsön iPad -et és útitársunk volt 3 kölcsön objektív (EF17-40mm f/4L USM, EF100 f/2.8 Macro USM, 70-300 ?? – köszi Janó még egyszer!)

Utazásunk naplója következik!

Nulladik nap

Persze otthon maradt néhány dolog, ez szinte törvényszerű. Pl hiányzik egy jó könyv többet is kiválasztottam az útra. Nálam van három szuper objektív, de Canon töltőt nem hoztam…

Buktunk 20 EUR -t amiatt, mert nem nyomtattuk ki az indulás előtt a jegyeket.

Az út nem volt hosszú, viszont a reptéren tekeregtünk vagy egy órát, mire találtunk mefelelő transzfert (végül vonattal mentünk be: 14 x 2 EUR)

A szállás… Végülis nem aludni jöttünk. Szerintem legközelebb olyan szállást keresünk ahol van internet.

Első nap

20110618_6580.jpgA reggeli nem volt izgalmas, de a kávé fincsi volt. Most éppen egy olyan helyet keresünk, ahol nyomtatni lehet. Vettünk ugyanis jegyeket a Colosseumba és Vatikánba, de ezeket ki is kellene nyomtatni.

Bejutottunk a Colosseumba. Kicsit még zizi vagyok, de a látvány, az élmény hatalmas. A pénztáros jó fej volt, elküldhettem az email címére a jegy URLjét és ő kinyomtatta.

• Colosseum – nagyon nagy élmény, meghatározó kép Rómából és bennt is sok érdekes történet vár
  • Palatinum – hatalmas terület, ősi palota maradványok, Aquaduct darabok, elképesztő gazdagság történetei. Jó ha van olvasnivaló a látnivaló mellé.
  • Forum Romanum – egy tündöklő birodalom árnyékai, még több történet
  • Diadalívek
  • Viktor Emanuel – gigapalota, a kereszténység kompenzációs kísérlete a birodalommal szemben. Nem fogott meg.

Nagyon finom fagyi egy mufurc árusnál (a fagyit nem gombócban mérik, hanem euróban, 2 EUR -tól kezdődnek a tölcsérek, de a legkisebb adag is hatalmas és lehet több ízből választani). Egy ismerős tanácsára vacsorázni a Tevere túlpartjára indultunk (Trastavere kerület). A tészta nagyon finom volt és nagyon nagyon drága.

Második nap

Pantheon

• Santa Maria Degli Angeli – véletlenül fedeztük fel ezt a templomot, ahol a specialitás az, hogy besüt a nap minden délben egy vékony csíkban és az éves napvándorlást egy gyönyörű márványpadló sáv mutatja. Geni a templom előtti szökőkútnál naptejjel kente magát és egy fickó két kört tett a szökőkút körül, annyira nézte :)
  • Planetárium – csak kintről láttuk
  • 4 kút
  • Quirinale park – cuki, a melegben jó volt itt hűsölni
  • Trevi kút – mint sok más turistának, nekünk is ez lett az egyik kedvencünk
  • Delivates szendvics és gyümölcskosár
  • Marcus Aurelius oszlopa
  • Hadriánusz csarnoka
  • Pantheon – a kétezer éves betonépület eléggé megdöbbentő, fenséges kívül és belül
  • Piazza Argenthino
  • Piazza Navona
  • Tevere mentén egészen a Popolo térig – hosszú séta volt, de a Tevere part nagyon szép, megérte
  • Leonardo múzeum (pici kiállítás, 7EUR -ért) – ez nem érte meg, szinte az egész kiállítás látható volt már Pesten is
  • Borghese kert – ide több idő kellett volna, csak átfutottunk
  • Spanyol lépcső – híres hely, de nekem nem tűnt érdekesnek, talán a történet hiányzott, ami a birodalmi romok között magyarázat nélkül is átér
  • vissza a Trevihez – jó móka volt arcokat fotózni, miközben fotózni próbálnak. A nagy tele mint távcsöves puska…)

Visszafele bevásároltunk a Sparban (nem sok boltot látni, ezt is véletlenül vettük észre).

Harmadik nap

20110620_7164.jpgVatikán

A Vatikánig metróztunk, 1 EUR a bármely irányba 75 percig metrózás.

A Vatikánba nincs belepő, csak a múzeumba van. A múzeumba belépéssel lehet eljutni a kertbe és a Sziksztuszi kápolnába is. A bazilikának a Dómjába érdemes felmászni. A lift csak kb félútig visz!

A Vatikánban fotózáshoz kellett volna az állvány és nem kellett volna vinnünk a kis bicskát (sajnos odaveszett valamelyik kapunál).

A Vatikán figyelemreméltó társa a Római romoknak. A dómból lenézni döbbenetes. És benn, lépten-nyomon óriások műveibe botlasz. Az egész területet, a múzeumokkal és kápolnákkal csak rohanva lehet végignézni egy nap alatt.

Este a trevinél kötöttünk ki, majd hazafelé felpattantunk a 175 -ös buszra

Negyedik nap

20110621_7221.jpgMa végre ettünk egy jót! Geni egy homáros tésztát, én pedig egy menüt paradicsomos tésztával…

Találtunk egy laboratóriumi minőségű fagyizót is.

Este Pantheon, Piazza Navona, majd megint egy pillantástra a Trevi…

• Mózes szobor – fantasztikus alkotás, karnyújtásnyira lenni tőle lenyűgöző
  • Domus Aurea – nem sok maradt belőle…
  • La Terani St János Bazilika – gyönyörűszép és hatalmas. A Vatikáni bazilika előtt ez volt az első számú pápai főbazilika
  • Caracalla fürdői – számomra ez volt az egyik legmegkapóbb hely. Olyan fürdő komplexum maradt itt fenn, ami 6000 fő számára nyújtott fittness lehetőséget ingyenesen. Volt hideg és meleg fürdő, gőzfürdő, padlófűtés és elképesztő márvány intarziák. Ilyen fürdőhely ma is világszám lenne, nem csak 2000 éve…
  • Circus Maximus – már csak egy hatalmas rét, ahol annak idején 100 000 ember tudott egyszerre lóversenyt nézni. Úgy tudom, ma sincs párja méreteiben.
  • Mouth of Toughs – a jólismert igazság szája, amivel ázsiától afrikáig mindenütt találkozhatunk gagyipénzbedobós retró látványosságként. Nos itt is pénzért lehet kezet beletenni, miután hosszú sorokat vár ki az ember fia. Mi nem tettük.
  • Marcello Theatro
  • Négyoldalú kapu

Ötödik nap

20110622_7438.jpgLaza nap volt, viszonylag. Viszonylag azért, mert bár nem mászkáltunk annyit, mint szoktunk, de már eléggé el voltunk fáradva ahhoz, hogy ezt is soknak érezzük.

Maggiore, Forum Romanum kintről (belehallgattunk jó szokásunkhoz híven egy egy lelkes idegenvezetésbe), Capitolio tér, Capitolio múzeum (a farkas, Caravaggio képek, sok sok szép és híres szobor), Lojolai St ignácz temploma.

Délutánra már nagyon megéheztünk és ismét a Pantheon környékén ültünk be kajálni (elég fullos menük 9.50 – 16 EUR). Ezután elindultunk a Borghese park felé, de útközben rájöttünk, hogy mindent láttunk ott már amit csak szerettünk volna. Beugrottunk a St Magdalena templomba, és ettünk egy nagyonfinom 3 EUR-s fagyit egy nagyon mufurc fagyisnál.

Eljutottunk nagy nehezen a spanyol lépcsőig. Kicsi pihenés után majdnem találtunk egy postát, ami miatt majdnem későn értünk a buszunkhoz (175). Az Altavilla szállóban felkaptuk a nagyobbik csomagot és vonattal elrobogtunk a reptérre (14×2 AUR). A repülő 1.5 órát késett.

Néhány gondolat és ötlet Rómából

• Free wifi nemigazán van. Olyan van hogy romawifi, de ezt csak olasz telefonszámmal lehet megigényelni. Ha ezt előbb tudom, veszek első nap egy kártyát (10 eur), vagy olyan szállodát kell választani, ahol van wifi.
  • Kaja ügyben kellett néhány nap, mire megvilágosodtunk. Reggel jó sokat kell enni az ingyenes szállodai reggeliből, be kell szerezni jókora szendvicseket ebédre és estebédre beülni egy jó helyre (hagyományos ebédidőben Rómában csak a vicekvacak etetők vannak nyitva, a valamirevaló éttermek 6 körül nyitnak).
  • Mindenhol elérhetőek az audioguido -k. Általában 5 EUR -t kérnek értük, mi valamiért nem kértünk ilyet. Persze vannak a hagyományos idegenvezetők is drágábban, viszont ha egy lelkes, szépen beszélőt fog ki az ember, szerintem ez a legjobb megközelítés. Mi a modern technikában bíztunk, konkrétan az iPhonera töltött Roma Lonely Planetben és Roma Pocket Guideban. Igen nagy volt a csalódásunk, egyrészt mivel az iPhone messze nem bír ki egy túrát egy töltéssel, másrészt mivel ezek az alkalmazások (főleg a LP) nagyon kevés, kereshetettlen és hiányos információkkal szolgálnak. A becachelt gmaps viszont igen jól használható térképként. Az ipad már egész jó lenne, de az meg azért nem helyettesíti a térképet, mert nem lehet könnyen és gyorsan és gyorsan zsebretenni, elrakni, valamint nagyon hiányzik belőle a gps…
  • A közlekedés feszült. Az autósok nem adják meg az elsőbbséget, rengeteg a száguldozó robogó. Biciklist alig láttunk.
  • Víz mindenhol van és nagyon finom. Ennivaló a Palatinoban és a Forum Romanumban nincs, máshol azért van.
  • Boltot alig látni. Meg lehet kajálni kb. 7 és 25 EUR között.
  • A fagyi mindenhol isteni, nincs gombóc, hanem tölcsért kell választani 2, 3, … EUR értékben.
  • Folyamatosan építeni valami világraszólót roppant mód motiváló és meghatározó kultúraelem lehetett és megoldotta a munkanélküliséget is. Milyen lenne ma nekiállni pl. egy űrhajót építeni Budapesten?
  • Mester és tanítványa kérdés. Egy évszázadig hogy lehet ugyanaz a stílus?