A jómunkás ember

Business Analyst csecsemővel

Olyan fura szakmák vannak manapság.

Hogyan magyarázom el egy székely pásztornak mivel is foglalkozom nap, mint nap?

De el tudom -e magyarázni ugyanezt a közeli családtagjaimnak?
Mi tölti ki a mindennapjaimat?
És mi tölti ki a szeretteim mindennapjait?

Teszek egy kísérletet, indítok egy új sorozatot, lássuk tehát, milyen is egy képzelt, de általános hétköznap, nagyon leegyszerűsítve (a felsoroltakat nem feltétlenül végzem minden nap).

Ezt a kis összefoglalást bevasalom kedves rokonokon is, hiszen én sem tudom hogy mit csinálnak nap mint nap, pedig érdekel!

Reggel:

Nem kelek korán. Sőt! Egy pásztorhoz képest botrányosan későn, olyan fél 9 és 9 között. Mivel Csenge az utóbbi időben hajnalban átjön hozzánk, reggel olyan jó hármasban összebújni.

Némi keleti beütés hatására van néhány reggel rutin amit alkalmazok, ilyen pl. a nyelvkaparás és a napüdvözlet (ez egy nyújtógyakorlat, ami feltölt energiával és elindítja a szervezet álmos izmait).

Általában tömegközlekedéssel indulok munkába, gyorsabb és egyszerűbb is, nem kell parkolóhelyet keresnem. A busz reggelente 20 percenként jár, de előfordul hogy gyalog megyek le a Kolosy térig. Innen még két villamos vagy egy busz és egy villamos, mire az Oktogonhoz érek, majd 8 perc gyaloglás után megérkezem az irodába.

Napközben:

A munkám jelenleg és már jó ideje elég sokrétű. Ha felülről nézem akkor igazából csak emaileket írok, telefonálok, dokumentumokat és táblázatokat szerkesztek, valamint elmegyek beszélgetni nagy üveg épületekbe. Ha picit belemerülünk ezen ügyekbe, valahogy csoportosítani lehet a szöszmötöléseket. Megpróbálom összeszedni a feladataim főbb ágait röviden, majd akit bővebben érdekel, lentebb részletesen is:

Röviden a napi teendőimrül

  1. Business analyst – lényege nagyon leegyszerűsítve az, hogy segítek vállalatoknak, hogy hatékonyabban működjenek. Ha pásztorul írnék, ez talán úgy lenne lefordítható, hogy segítek a gazdának a juh csordák, a legelők, a pásztorok, a juhokkal végezhető tevékenységek tény adatainak naprakész megjelenítésében, az elmúlt időszak összegyűjtött adatai alapján az elkövetkező időszakok tervezésében. Mindez így most leírva nem tűnik emberi léptékűnek, vagyis egy pásztor szemében esetleg haszontalannak látszik.
  2. Project manager – Pásztor barátaimnak talán azt mondanám erről a feladatról, hogy olyan ez, mintha lenne egy felügyelő juhász aki ügyel egy birka csorda lenyírásának teendőire. Ügyel arra, hogy minden résztvevő elérhető legyen akkor amikor kell, és olyanok vegyenek részt a nyírásban, akikre valóban ott és akkor van leginkább szükség.Akkor vagyok sikeres ebben, ha pont aznap készül el a 10 ember munkáját követelő feladat, amikorra fél évvel előtte terveztük, és a teherautó is ott van, amivel elszállítják a gyapjút, mindez akkor is, ha hatalmas viharok voltak a héten, és az emberek nagy része időközben elszegődött kondásnak, egy másik része beteg, néhány pedig más csordáknál is nyírásokat vállalt, a gazda pedig a tervekhez képest még két csordát ide vezényelt az utolsó pillanatban…
  3. Informatikus – Juhászoknak, pásztoroknak erről a nagy puttonyról annyit szólanék, hogy az történt, hogy a modern ember teremtett a modern világ problémáinak kezelésére egy modern probléma generáló gépet. A gépek megszaporodtak. Ezek a gépek mindenhol ott vannak, hogy a modern kort (kórt) gerjesszék, és már nem csak mutatják a kor problémáit, de maguk is probléma források, így annak a sok dobozba zárt embernek mind mind keletkezik valami nagy munkája. Enélkül elmennének valami hasznosat csinálni és életet élni és birkát tenyészteni.Jómagam értője vagyok e gépeknek és kórságaiknak, így egyfajta doktorember lennék, akihez modern bajokkal fordulnak a rászorulók. Mivel a modern kor kell, informatika is kell, és mivel már van, szeretni is lehet, mint a pokémonokat.

Ebédidő:

Az ebéd 12 órakor kezdődik, szinte minden nap. A leggyakrabban a VegaFood -ból rendelek finomságokat, kivéve pénteken, amikor együtt megy a csapat rántott sajtot enni, valamelyik közeli étterembe. Persze előfordul, hogy ügyfélnél cimbizős étkezést tartok, de ez azért ritka.

Délután:

A délután a munkáról szól, és nem különbözik a délelőttől, lásd a délelőtt bekezdést :)
A munkaidő elvileg rugalmas, gyakorlatilag azért mindig kijön a 8 óránál több feladat. Egy táblázatba, naptárba vezetjük azt hogy ki mikor, mit csinált. Ebből lehet majd egyszer szép kalkulációkat rittyenteni arról, hogy mit is érdemes csinálni és mit nem. Szóval általában 6 -ig vagyok benn az irodában, utána pedig rohanok haza kis családomhoz. Ha marad időm, beugrom némi házi tejért, vagy egyebekért a boltba, és utána felbuszozom, gyalogolok a hegytetőre.

Este:

Lefekvésig a Csengéé vagyok. Játszunk, táncolunk, rajzolunk, kergetőzünk, vacsorázunk, fogat mosunk, fürdünk, … Mostanában Geni a lefektetés felelős, ilyenkor van egy kis időm blogolni, híreket olvasni, néha játszani is. Ha Geni nem alszik el Csenge mellett, akkor tudunk végre egy kicsit beszélgetni, együtt lenni.

Hetente egyszer este 10 -re jégkorongozni járok, és van olyan hét amikor elmegyek még tollasozni vagy squashozni is. Régebben előfordult, hogy délután korábban jöttem haza ha jó szél volt, és elmentem repülni egyet a hármashatár hegyhez.

Éjfél után Geni aludni tér, és én 2 -ig még lazítok. Filmet nézek, olvasok, programokat próbálgatok, képeket rendezgetek és töltök fel…

Hétköznapjaim fénypontja: nincs kiemelhető fénypont, napjaim minden percét szeretem. Utazás közben pl. nagyon jókat olvasok a ketyerémen, szeretem a munkám, szeretem a Családom.

Hétköznapjaim legkevésbé kedvelt része: adminisztrálni nem igazán szeretek, de ez elkerülhetetlen

Mit csinálok 5 év múlva: valószínűleg hasonló dolgokat, csak más hangsúllyal. Úgy érzem egyre inkább BA -vá válok, és szeretnék usability szakértő lenni. Szeretnék olyan rendszereken dolgozni, amik sokezer ember életét könnyítik meg, nem csak néhány vezetőét :)

Nos kb. ilyenek most 2008 végén, 2009 elején a hétköznapjaim. Kíváncsian várom a rokonaim hasonló írásait!

Akit a munkám részletesebben is érdekel, kattintson a tovább (ill. more…) linkre :)

Részletesen a különböző területekről

  1. Business analyst – lényege nagyon leegyszerűsítve az, hogy segítek vállalatoknak, hogy hatékonyabban működjenek. A feladatom abból áll, hogy meglátogatok egy céget, aki pl. gyárt valamit, vagy szolgálat. Van valamilyen informatikai rendszere, számítógépei, olyan “számítógépes programjai”, amik így-úgy támogatják a cég mindennapos tevékenységét, de nem eléggé. Több találkozó során összegyűjtök sok sok információt arról, hogy a cégnél most hogyan is dolgoznak, és ki mit szeretne. Közben persze javaslatokat is teszek, hogy nem lenne -e jobb így vagy úgy…A jegyzeteimmel elvonulok, és írok egy kb 30-150 oldalas dokumentumot, amiben leírom egyrészt hogy most hogyan is működik az a cég, másrészt, hogy hogyan működhetne még jobban, mindezt persze leginkább informatikai – számítástechnikai szempontból. A dokumentum része egy új program specifikációja, ami az összegyűjtött igényeknek leginkább megfelelő rendszer funkcióit és követelményeit tartalmazza. Egy másik része egy pontos, napokra bontott erőforrás terv (ezt a fejlesztési vezető kollégám készíti el, a feladatokat napokra – órákra bontva), ami alapján tapasztalt fejlesztők az adott igényeket meg tudják valósítani. Ez alapján nagyon pontos árajánlat is adható a program fejlesztésére, akár naptári napra vetített ütemtervvel.Ennek a munkakörnek egyre inkább része a két kedvenc paripám – az ergonómia és a usability. Vagyis az a részben pszichológiai irányzat, ami azt vizsgálja, mitől lesz egy program, egy egérrel böködhető felület kényelmes, és szerethető munkaeszköz. Gyakran közbeszólok egy egy program tervezésénél is, és nehezítem a fejlesztők dolgát néhány szépészeti javaslattal.Akkor vagyok sikeres, ha az ügyfél elégedett, és úgy érzi, valaki komolyan foglalkozott vele és a neki legfontosabb ügyekkel. Ez leginkább az ezt követő fejlesztési megrendelésekből mérhető le, ha így nézzük akkor nem panaszkodhatom, ebben vagyok a legsikeresebb… Ritkán fordul elő olyan, hogy nem rendeli meg valaki az általam javasolt megoldásokat.Szeretem ezt a tevékenységet, mert korlátlan számú iparággal, tevékenységgel ismerkedhetem meg olyan mélységben, ahogy még a szakavatottak is ritkán. Az évek során foglalkoztam már cukrász, utazási iroda, szálloda üzemeltetés, speciális célhardver eladás, nyomdai előkészítés és nyomda, építőipar, minőségbiztosítás, dokumentum iktatás és kezelés, pénzügy és könyvelés, kis és nagykereskedés, oktatás, egészségügy, telekommunikáció, ERP bevezetés, … – ben érdekelt vállalkozásokkal.
  2. Project manager – az összegyűjtött adatok alapján készített ajánlatot általában el szokták fogadni :) és előbb-utóbb szerződést írunk alá, hogy készítünk egy remek kis rendszert. Ilyenkor előkapom a PM (project manager) sapkámat, és az ütemtervet több helyen is adminisztrálom, hogy szemem sarkából követni tudjam, hol is tartunk. A nehézséget az jelenti általában, hogy egyszerre 5-10 projekt is futhat párhuzamosan, amikre szimultán figyelni kell, a többi feladat mellett…PM -ként a feladatom nap mint nap annyi, hogy beszélgetek a fejlesztőkkel, hogyan állnak, van -e valami elakadás, hiányzik -e bármi információ. Valójában az ügyfelet helyettesítem, döntéseket hozok helyette, mivel Ő nem érhető el állandóan (igaz én sem, lévén a többi feladattal is foglalkozni kell valamikor). Ha nézeteltérés támad, vagy morcolódik az ügyfél, esetleg késésben vagyunk, akkor hosszasan telefonálgatok az ügyféllel is.Projektenként havonta, vagy havonta kétszer átadunk egy egy mérföldkövet. Ez azt jelenti, hogy kiviszek a megrendelőnek egy bizonyos készültségi fokú verziót, és átbeszélgetjük, hogy tetszik -e neki az, ami eddig elkészült, valamint aláíratom a teljesítés igazolást, ami alapján részfeladatokat számlázhatunk és így nem halunk éhen egy hosszú, sok hónapos fejlesztés esetén sem :) Újabban részletes, előkészített tesztelési forgatókönyvvel érkezem ki a helyszínekre, melyek alapján nagyon könnyen és zökkenőmentesen ellenőrizhetjük a rendszer elkészült funkcióit.PM -ként még nem érzem magam annyira sikeresnek mint BA -ként, előfordul hogy nem tartom kézben az összes ügyet, és nem tudok minden fontos részletet megbeszélni a fejlesztőkkel – ügyféllel, valamint a határidőkel is szoktam csúszni. Úgy érzem, ahhoz hogy  jó PM is legyek, kellene egy olyan munkatárs, akinek a feladatok egy részét átadhatom, néha eltemetnek a feladatok, és ezt leginkább a PM teendők sínylik meg.
  3. Informatikus – Ez a kifejezés egy nagy gyűjtőzsák. Egy puttony, amit már rég le szeretnék tenni, de mivel pici cégnél dolgozom, még nem tehetem. Néha úgy érzem, ez nem is baj, hiszen így gyakorlati teendők során nem felejtek el “zongorázni” a billentyűzeten, és nem felejtem el az ősi gépi furfangokat.Ebbe a puttonyba tartozik pl. a programozás, a weboldal készítés, a web grafika, az e-learning szakértés, a rendszergazdálkodás, szerver beállítás és csavargatás és minden új terület, ahol gépekkel, programokkal kell foglalkozni.A névjegykártyámra még ma is az van írva hogy IT igazgató, de ez a címke valójában ezt a puttonyt jelenti csak. Persze az IT igazgatósdi mást is jelenthetne, de én most mint IT vezető leginkább különféle szabályokat kísérletezek ki, és a cég IT wellnessét (éjjel frappáns új kifejezéseket alkotok ám!) biztosítom.A régmúltban számos webes rendszert fejlesztettem jómagam is, és ezek bizony mára már elavultak. Mivel az én néha csavaros észjárásom nyomán, a bal kezem alatt organikusan fejlődtek, mai programozók nehezen találják fel benne magukat, így a kisebb módosításokat, javításokat továbbra is magam végzem el. Volt olyan időszaka a cégnek, amikor alvállalkozóknak, távmunkásoknak adott ki munkát, ebben az időben is sok furcsa, egyedi kód született, és ezeket is én javítgatom ha kell. Ennek a képességnek hasznát veszem még BA és PM mivoltomban is, hiszen néha azon múlik egy egy teljesítés igazolás, hogy a helyszínen talált hibát sikerül -e látványosan, mindenki előtt gyorsan megoldani.A cég életének különböző szakaszaiban újabb és újabb keretrendszereket találtam ki és fejlesztettem, ezek egy része még ma is üzemel, és karbantartást igényel. Mivel régen email és tárhely üzemeltetést is végeztünk, és még van néhány kitartó ügyfelünk, őket is istápolni kell. Email beállításokat ügyében segédkezni, domaineket frissíteni, statisztikákat értelmezni, stb…

A munkám során tapasztalt érdekességekről hamarosan írni fogok részletesen is :)